Hogyan válasszunk megfelelő kivitelezőt? – 1.rész

A megfelelő kivitelező/szakember kiválasztása nem könnyű. Sokszor lehet hallani, hogy  de elsőre szimpatikusnak tűnt, vagy hogy ismerős ajánlotta.... esetleg, hogy jó ajánlatot adott. Mégis lelépett az előleggel, mégsem készült el a tető/fürdőszoba/konyha, vagy elkészült ez vagy az, de nem ilyet szerettünk volna, vagy nem is erre gondoltam, vagy nem megfelelő a minősége az elkészült munkának....

Mit is jelent a jó ajánlat? Erről bővebben egy másik posztban lesz szó, de általánosságban elmondható, hogy ha a felújításra szánt összegnél kevesebb összegről szól az ajánlat akkor úgy gondoljuk, hogy "jó" ajánlatot kaptunk. Valójában egyáltalán nem biztos, hogy ez így van.

Kivitelezőt találni nem nehéz, de a megfelelő kivitelezőt megtalálni már nem könnyű feladat. Mi az amivel manapság szembesülünk: nem ér rá, aranyárban dolgozik, fél év múlva lesz szabad ideje, ráér de tegnap még más volt a foglalkozása.... És aztán végre van valaki aki jónak tűnik. De tényleg Ő lesz az igazi?

Egyik legnagyobb buktató, hogy nem ismerjük, nem dolgoztattunk még az adott kivitelezővel és mindezek ellenére szerződést sem kötöttünk. Sok esetben egy referencia munkát sem láttunk tőle. Öreg hiba.

Van néhány szempont melyet tartsunk szem előtt mielőtt választunk, és megrendelünk egy munkát - 1. rész:

construction-worker-2459529_1920
Kérjünk több ajánlatot!

Érdemes több vállalkozótól ajánlatot kérnünk, ugyanarra a munkára. Ha két héttel tovább tart az ajánlatkérési folyamat akkor is, hiszen a végén lehet hogy egy nagyobb problémától kíméljük meg magunkat. És a két hét csúszás valójában több százezret hoz majd a konyhára.

Ajánlat adás előtt volt e helyszín megtekintése? elképzelések egyeztetése?

Fontos, hogy a munka elvégeztével a legvégén azt kapjuk amit szerettünk volna, ezért már az ajánlatkérés folyamán tisztázzuk az elvárásokat, legyen szó az anyagválasztásról, színről stb. Sok esetben más-más színek, anyagok, mintázatok más-más áron kaphatók ugyanabból a termékből. Ezért fontos, hogy minden jelentéktelennek tűnő részletre is térjünk ki. Ha a leendő kivitelező már a harmadik kérdésünkre azt a választ adja, hogy majd ő tudja akkor kezdjünk el azon gondolkodni, hogy vajon honnan tudja milyen színű konyhabútort vagy csempét szeretnénk. (Lehet hogy gondolatolvasóval van dolgunk....)

Komolyra fordítva a szót, nehéz úgy a megfelelő ajánlatra várnunk, hogy nem tisztáztuk az elvárásokat.

Ellenőrizzük le a kivitelezőt a hivatalos adatbázisokban, hogy milyen tevékenységet végezhet, mihez van jogosultsága, szakmai képessége!

Egy honlap is sok információval szolgálhat a leendő kivitelezőről, de ne felejtsük el, hogy az egy marketing eszköz is. Sajnos sok esetben nem saját képek kerülnek fel egy-egy bemutatkozáshoz, így nem biztos hogy a beállított képek valódi saját referenciákat tartalmaznak. De ez könnyedén ellenőrizhető. Keressünk rá az adott munkára a neten, sok hasznos információt találhatunk a megrendelőről, projekt résztvevőkről. Hívjuk is fel őket, és kérdezzünk.

Kérjünk adószámot (ha egyéni vállalkozóról van szó akkor is van adószáma!), és ellenőrizzük le, hogy működik-e a cég, ha igen mi a tevékenysége. Az alábbi nyilvántartások mindegyike nyilvános a benne szereplő adatok publikusak és mindenki számára elérhetőek. (az itt látható adatok a saját adataim, így közzétételéhez hozzájárulok)

Ellenőrizni itt tudjuk ha egyéni vállalkozó:

Az első kép maga a nyilvántartási felület, adószámot, vagy nyilvántartási számot kell megadni, megfelelő adat esetén a második (szürke sávos) oldalra jutunk. Mindenképpen ellenőrizzük, hogy működő vállalkozásról van-e szó, itt látjuk azt is, hogy ha szünetel a vállalkozás, vagy ha megszűnt akkor is.

Az oldal közepén látható, hogy milyen tevékenységekre jogosult az egyéni vállalkozó kivitelező. (Vannak engedélyköteles tevékenységek is, mint pl. az ingatlan értékbecslés, ezekre csak akkor jogosult az adott vállalkozó, ha a szükséges feltételeket teljesíti.)

Amennyiben cégről van szó akkor az alábbi linken tájékozódhatunk a cégről:

Adószámra vagy cég névre keresve lekérhetjük a cég adatlapját.

Az első képen láthatjuk a felületet ahol keresni tudunk, fent jobb oldalon a kereső mezőbe beírva az adatokat megkapjuk a releváns találatokat. A keresési eredményt a 2. képen láthatjuk, rákattintva a cég adataira, a 3.-as képhez jutunk. Itt a "Tárolt cégkivonat"-ra kattintva megkapjuk az adott cég adatlapját. Az oldalon középre görgetve megtalálhatjuk a tevékenységeket mellyel a cég foglalkozik, ezt a 4-es képen látjuk.. Mindenképpen ellenőrizzük az adószám érvényességét is, ezt az 5.-ös képen látható részen találjuk.

Több adatot is ellenőrizhetünk a nyilvántartásokban, pl. a székhelyet, tulajdonost, stb. Az interneten több oldalt is találunk ahol az adatok ellenőrizhetőek, ezek közül vannak fizetős oldalak is, de végső soron ugyanezekhez az információkhoz jutunk hozzá.

Nyilvános adatnak számít a cég pénzügyi beszámolója is. Melyből kiderül az előző éves árbevétel, vagy a statisztikai létszám. ("A KSH megfogalmazása szerint a redukált létszám „az általuk ténylegesen teljesített munkaóraszám és az 1 fő teljes munkaidőben foglalkoztatottra eső teljesített munkaóraszám hányadosa lesz”. Gyakorlatilag példával a 4 órás 0,5 a 6 órás 0,75 főnek számít a létszámban.")

Az itt kapott adatok értelmezése összetettebb folyamat, de a nettó árbevétel alapján következtethetünk az éves elvállalt és leszámlázott munkák nagyságára is.

Amennyiben már ellenőriztük a cég adatait, létező cégről van szó érvényes adószámmal, úgy a következő lépés a kivitelezői nyilvántartás ellenőrzése!

Bizonyos tevékenységek egyedi regisztrációhoz kötöttek, ilyen tevékenység az építőipar is. Az építőipari tevékenységet végzők esetén külön adatbázis van az erre jogosultakról. Nem tévesztendő össze a gazdasági tevékenységet végzők nyilvántartásával a Kereskedelmi és Iparkamara által vezetett általános nyilvántartással. Ez minden gazdasági tevékenységet végző cég részere kötelező.

A két típusú regisztráció ugyanazon a felületen található meg:

Az első linken a gazdasági szervezetekre a másodikon az építőipari cégekre lehet keresni. Egy építőipari cég megtalálható mindkét adatbázisban is, úgyhogy figyeljünk arra, hogy jó adatbázist nézünk.

A kivitelezői nyilvántartásban az adott kivitelezőnél megtaláljuk, hogy milyen munkákat végezhet a nyilvántartás szerint. Vannak bizonyos tevékenységi körök, melyekhez szakképesítés szükséges, és ezt ellenőrzik is. Ilyen az ingatlanközvetítés, a nyílászáró beszerelés, de ilyen lakó és nem lakó épület építés is. Mindegyik tevékenységi kör esetén megvan határozva hogy hány fő szükséges és milyen szakképzettségű legyen.

Nézzük meg a felületet, mire érdemes ránézzünk! (Saját cégünk adatai, az adatok nyilvánosak, így nyugodtan megosztom veletek is)

Az első képen látható a kereső. Kereshetünk cégnévre, adószámra, de akár megkereshetjük az összes környéki céget is aki be van regisztrálva az adott tevékenységi körre. Egy kivitelezői szerződés esetén illik feltüntetni az adott cég kamarai nyilvántartási számát, itt arra is tudunk keresni.

Ha megtaláltuk az adott céget, a kép alján egy kis dobozban rá tudunk kattintani, ezt látjuk az első kép alján. A nem vagyok robot menün túljutva máris böngészhetünk a cég adatai között.

Amit érdemes megnéznünk:

Tevékenységi körök - mire is jogosult az adott cég. Szóval ha nincs ott a lakóépület építés akkor ő hogy is akar nekünk építeni? Elgondolkodtató.

Szakképesítések - milyen szakemberrel rendelkezik a regisztrációkor - igen, sajnos ezt nem frissítik rendszeres időközönként, és nem is szankcionálja még senki, szóval lehet hogy valaki regisztrált 10 fővel, de ma már csak 3 van neki - és lássuk be, nem fogja azon tevékenységeket kivenni a repertoárjából amihez már nincs szakembere.

Szóval még ez sem garancia mindenre, de ha egy cég erre is gondot fordít akkor lássuk be az csak pozitív.

Nézzük meg a vállalkozó előző munkáit is!

Fontos, hogy a kivitelező érvényes adószámmal, és megfelelő tevékenységi körrel rendelkezzen. Ha mindent rendben találtunk következő fontos lépésként kérjük meg a kivitelezőt, hogy mutasson pár munkát az elmúlt 1-2 évből (ha ezzel foglalkozik, vélhetően van múlt havi, vagy múlt negyedéves lezárt munka is).

Ne elégedjünk meg a szép fotókkal a honlapon, vagy a telefonon mutatva, menjünk el a kivitelezővel az előző munkáját megnézni. Biztosan lesz olyan hely ahol szívesen megmutatják a sikeresen elvégzett munkát. Kérdezzünk a megrendelőtől, minden rendben ment-e, a kért javításokat sokadik kérésre végezte -e el a cég, vagy nem volt ilyenre példa, stb. Kérdezzünk!

Kérjünk szerződéstervezetet mielőtt előleget fizetünk!

Rutinos kivitelező biztosan rendelkezik alapszerződéssel az adott munka típusra vonatkozóan. Érdemes megnézetni ügyvéddel ha komolyabb összegről, összetettebb feladatról van szó, bár mindenki maga dönti el, hogy mi számít "komolyabb" összegnek részéről. Ha van rá lehetőségünk nézessük meg mindenképpen szakemberrel.  Nekem mindig gyanús az egy-két oldalas szerződés. Hamar munkának megvan az eredménye, ahogy szokták mondani.

Mire kell figyelnünk a szerződés megkötésekor? alapvető feltételek amelyekre mindenképpen szánjunk kellő időt, és amire mindenképpen figyelni kell! Felhívnám a figyelmet, hogy az itt leírtak nem váltják ki egy ügyvéd munkáját! Ne sajnáljuk a pénzt az ügyvéddel történő átnézetésre! sok kellemetlen perctől kíméljük meg magunkat!

Néhány alapgondolat a sok közül:

Szerződő felek adatai:

- cégnév, székhely, adószám - cégnyilvántartásban ellenőrizhető adatok

bankszámlaszám - itt ellenőrizzük le, hogy tényleg a cég saját bankszámlaszámát adta meg a kivitelező (az elektronikus cégnyilvántartásból) volt már rá példa, hogy "XY" kölcsönvette egy ismerőse cégét, és a saját bankszámlaszámára kérte az előleget kiutalni, majd le is lépett azzal a pénzzel. A megrendelő pedig ott állt egy ismeretlen szerződő céggel szemben, akinek fogalma sem volt semmiről. Ez megelőzhető azzal, ha a szerződést aláíró a cégnyilvántartásban szereplő ügyvezető és mi ezt ellenőrizzük is, vagy adott esetben a cég nyilvántartásban szereplő ügyvezetőtől kapott meghatalmazással eljáró személy írja alá a szerződést. Mindkét esetben kérjünk aláírási címpéldányt az ügyvezetőtől aki aláírta egyik vagy másik dokumentumot.

kivitelezői nyilvántartási szám: az előző pontban említett módon ellenőrizzük le ezt is

Szerződés tárgya:

Nagyon fontos, hogy a szerződés tárgya, adott esetben a szerződéshez kötött mellékletekkel együtt, de pontosan takarják az elvárt munkát - sok esetben két mondatban letudják a szerződés tárgyát, de a mellékletben ott vannak a műszaki dokumentációk, műszaki leírás is, így ezzel nincs is gond. Viszont ha nincs melléklet, akkor ez minél pontosabban tükrözze az elvárt munkát. Mindenképpen szögezzük itt le, hogy a megtekintett állapotnak megfelelően.

Szerződéses ár:

Köthetünk szerződést sokféle módon, a leggyakoribb az egyösszegű átalányár, vagy egységáras szerződés. Mindkettőnek megvannak az előnyei és hátrányai.

Az átalányár esetén a kivitelezővel egy összegben állapodunk meg, amiben benne van minden olyan költség ami az adott elvárt eredményhez, munkához tartozik, tehát nem mondhatja nekünk út közben a kivitelező hogy ez, vagy az nem volt benne az árban. Ha a csatolt műszaki dokumentáció, vagy a szerződésünk azt egyértelműen tartalmazza akkor neki nincs joga többletköltségre. Pl. Ha megállapodunk egy tetőcserében, ő a helyszínt megtekintette, mi jeleztük hogy az ereszt is kérjük cserélni, ő ennek tükrében határozta meg az árat, akkor később nem mondhatja nekünk azt, hogy az eresz csere nem volt benne az árban. De ugyanilyen példa az is, hogy 2016 óta kötelezővé tették hogy kezeletlen fát nem lehet beépíteni. Tehát nem merülhet fel tetőcsere esetén az hogy a fát kezelni kellett és ennek van többletköltsége, hiszen neki már a munka elvállalása előtt is pontosan tisztában kellett lennie a hazai szabályozásokkal. De számtalan ilyen más példát is hozhatnék.

Egységáras szerződés esetén minden munkanemet külön áraz nekünk a kivitelező, pl festés egy rétegben, alapozással, gletteléssel együtt 6500 Ft/nm. A munka végén pedig legjobb esetben együtt, vagy egy műszaki ellenőrrel aki a minőséget is jóváhagyja felmérjük a teljes elvégzett munkát, hogy az hány négyzetméter volt is. Érdemes már ilyen esetben is előre kérni egy teljes költségvetést.

Ezt a fajta szerződést azért nem javaslom, mert nem látunk egy összképet. Bár az átalányáras szerződés esetén is jó esetben egy részletes költségvetést kaptunk, de nem ez a jellemző. És itt számtalan esetben felmerül olyan többletköltség amivel nem kalkuláltunk előre.

Fizetési ütemezés:

Ha több részletben fizetünk, vagy előleget fizetünk minden esetben szabályozzuk le ezeket a részeket - mikor lesz jogosult a kivitelező az első-második-stb részszámlára - összetettebb feladat esetén a szerződéshez is kérjünk ügyvédi segítséget, megéri a ráfordítás!

Átadás-átvétel:

Mikor milyen munkarészt ki fog és milyen formában átadni-átvenni. Megrendelőként érdemes műszaki ellenőrt megbízni a munkafolyamatok ellenőrzésével, átvételével. Sok esetben már a szerződés megkötése előtt segítségünkre lesz, akár a megfelelő kivitelező kiválasztása esetén is!

Sok olyan részlet van amit érdemes szabályozni, átnézni - de ezen részekhez mindenképpen jogi szakértőt javasolnék, a számtalan buktató miatt.

Garancia, jótállás:

A szerződésben minden esetben térjünk ki arra is, hogy mennyi időre kérjük a jótállást. Jogszabály is meghatározza bizonyos esetekben, de ettől el is térhetünk. És itt megint csak visszaugranék a kivitelező előző munkáira, referenciáira, ha ott nem volt gond akkor vélhetően itt sem lesz a garanciális időszakkal. Bár manapság ez nem jelent garanciát semmire. De senki sem szeretné a fél év múlva lepotyogó csempét maga javítani.

Hosszúnak tűnik a fenti leírás, de higgyük el, hogy az alaposság megtérül! Sok olyan dolog van amiről lehetne még írni, de első körben már ha a fentieket megnézzük, jó eséllyel jól választunk majd megfelelő szakembert. Természetesen kivételek mindig vannak. 

Fontosnak tartom egy ügyvéd bevonását, főleg a nagyobb volumenű munkák esetén, valamint a műszaki ellenőr bevonása is nagyban megkönnyíti a munkánkat. De minden esetben fontos, hogy megfelelő szakembert válasszunk! A kiválasztási folyamat segítéséhez a blog bejegyzés második része is segítséget adhat.

A fentiek nem minősülnek jogi vagy műszaki tanácsadásnak!